F.A.Q

Spørgsmål & svar

Her finder du svar på de typiske spørgsmål om vores koncept. Finder du ikke svaret her, så skriv til os på kontakt@detkollektiveklaedeskab.dk, hvis du har spørgsmål om medlemskab.

Har du konkrete spørgsmål om dit tøj eller point, så henvend dig til dit lokale Klædeskab. Deres mailadresser finder du her.

Er der binding på medlemskabet?
Niks, der er ingen binding på dit medlemskab, og du kan når som helst melde dig ud. Vi anbefaler dog, at du giver det 3-4 måneder, da det for de fleste er en helt ny måde at shoppe på, som man lige skal vænne sig til og forstå alt det fede ved.
Hvornår har I åbent?

Du kan se vores åbningstider her. Vi har altid lukket om tirsdagen, hvor vi holder møder, udvikler Klædeskabet og sørger for at holde butikkerne lækre til dig.

Hvilken slags tøj kan jeg aflevere?
Vi plejer at sige, at du skal aflevere noget tøj, som du kan se din veninde gå i. Det skal altså være i god stand og have værdi for andre. Du kan også forestille dig, at det er tøj, som du ville kunne sælge på en digital platform eller på et lækkert loppemarked for rigtige penge.

Tøjet, som du afleverer, skal altid være nyvasket og uden pletter, huller og tydeligt slid. Husk også at tømme lommerne, fjerne kattehår og tørre skoene af.

Hvor meget tøj kan jeg aflevere?
Du kan aflevere op til 10 stykker tøj om ugen. Tænk kvalitet frem for kvantitet og aflever hellere 2 gode ting end 10 mellemting, som du ikke er helt sikker på, har værdi for andre.
Hvad betyder point?

Point er vores interne valuta. Du får point for det tøj, du afleverer, og bruger point, når du tager noget andet tøj med hjem.
Vi giver tøjet point ud fra kvalitet, stand og efterspørgsel. Jo bedre tøj du afleverer, jo flere point får du. Vi elsker, når der kommer noget helt særligt og lækkert ind, og vi skal have fat i de helt store pointmærker.

Vi giver dig point for dit tøj, så hurtigt vi kan, men vi får masser af tøj ind – derfor kan der nogle gange gå 3-5 dage, før du kan se dem på din pointkonto.
Hvis du har konkrete spørgsmål angående dine point, så henvend dig til dit lokale Klædeskab. Mailadresserne finder du her.

Kan jeg købe point?
Nej. Du får point ved at aflevere tøj. Det tøj, der hænger i butikkerne, er tøj, som andre medlemmer har afleveret til fællesskabet. Købte man point, ville udvalget forsvinde.
Du får altid 250 point i velkomst, når du melder dig ind. Så har du lidt at komme godt i gang med.
Kan jeg bruge mine point i alle butikker?

Ja! Som medlem kan du både bruge point og aflevere tøj i alle Klædeskabene. Du får virkelig en kæmpe garderobe til din rådighed. Her kan du se, hvor vores butikker ligger.

Hvor ser jeg mine point?
Du kan se dine point i vores app, som hedder Det Kollektive Klædeskab, og som kan hentes til både Apple og Android. Her har du din egen pointkonto, hvor dine point står, og hvor du kan se de point, der går ind og ud.

Appen har yderligere én meget vigtig funktion – nemlig ”hæv”, som du selv trykker på og hæver point, når du tager tøj med hjem fra butikkerne.

Udløber mine point?

Nej! Dine point står på din Klædeskabskonto, så længe du er medlem.
Dine point slettes, hvis du melder dig ud af Klædeskabet. Men det, tror vi da ikke, du får lyst til 🙂

Jeg har mange point – hvordan får jeg brugt dem?
Bare rolig. Det er helt normalt at have en del point på kontoen. De fleste medlemmer kommer til os, fordi de har et ønske om at have en mere overskuelig garderobe end før, men til gengæld blive mere glade for det tøj, som er i den. Måske det også er sådan for dig?

Mange synes, det er fedt, at der er point nok at tage af, når der dukker noget helt særligt (og dyrere) op, som de bare MÅ eje. Vi håber, du også bliver rigtig glad for de skatte, du kommer til at finde i klædeskabene og opnår masser af garderobeglæde.

Kan jeg bruge mine point på andre eller give dem til andre medlemmer?
Både dit medlemskab og dine point er personlige og kan derfor kun bruges af dig (og dine hjemmeboende børn under 18 år).

Du kan altså IKKE bruge dine point på andre eller give dem væk. Det er medlemskaberne, der driver butikkerne, så tak, fordi du overholder denne regel, så alle, der bruger vores service, er betalende medlemmer. Kun sådan kan vi betale alle vores faste udgifter og blive ved at være her.

Min veninde vil gerne se Klædeskabet – kan jeg tage hende med?

Vi er i gang med at installere selvbetjening og kodelåse i vores butikker, og derved kan kun betalende medlemmer komme ind. Til gengæld har vi ingen binding på vores medlemskaber, så hvis din veninde er nysgerrig, skal hun så ikke bare prøve det af? Hun kan tilmelde sig lige her. Eller hvad med at give hende et gavekort?

Hvilken butik skal jeg tilmelde mig?

Det er vigtigt, at du tilmelder dig den butik, du bruger mest eller bor i nærheden af. Det er nemlig sådan, vi fordeler kontingenterne, som driver butikkerne. Bor du i Odense, er det der, du tilmelder dig. Hvis du tilmelder dig via vores hjemmeside, trykker du på feltet med den by, du vil tilmelde dig i. Det kan du gøre her.

Jeg har hørt noget om, at I har selvbetjening – hvad går det ud på? Og hvordan gør jeg?
Hos os betyder selvbetjening to ting. Den ene er, at du nogle gange selv lukker dig ind i butikken.

Ikke hele vores åbningstid er bemandet, så derfor vil du som medlem kunne komme til en butik, der er helt klar til dig, men hvor døren er låst. Da låser du dig ind med en kode eller ved at bruge nøglen, som er i en nøgleboks. Koden kan du læse på din seneste faktura, som du har fået på mail. Du kan kun låse dig selv ind i vores åbningstid. Uden for dette tidsrum har vi alarm på.

Det andet er, at du betjener dig selv med det tøj, du afleverer, og det tøj, du vil have med hjem.

Inde i butikkerne vil der være specifikke vejledninger til, hvordan du gør, så hold godt øje med dem. Men her en kort forklaring.

Du afleverer dit tøj i en af vores kasser og skriver dit fulde navn, telefonnummer og datoen på.

Når du har fundet det tøj, som du vil have med hjem, tager du det af bøjlerne, klipper pointmærkerne af, lægger pointene sammen og hæver pointene ved at trykke på ”hæv” i din app og herefter indtaste beløbet. Og så efterlader du selvfølgelig prøverum og disk pæn til den næste 🙂

Hvordan holder jeg øje med, hvad der sker af nyt i klædeskabene?

Vi anbefaler stærkt, at du følger med på vores nyhedsbrev, som du tilmelder dig i pop-up-vindue på forsiden af hjemmesiden. Her skriver vi fx, hvis der er vigtige nye tiltag i butikkerne, som du skal være opmærksom på, eller hvis vi har et spændende nyt samarbejde, vi vil fortælle om. Og bare rolig – vi spammer dig ikke 🙂

Der er også altid gang i vores instagram og facebook, hvor vi varmt kan anbefale at følge med. Du finder os som Det Kollektive Klædeskab 🙂

Kan jeg melde mig ud?

Ja, hvis du ikke længere ønsker at være medlem, kan du skrive til bogholderi@detkollektiveklaedeskab.dk. Skriver du senest d.25. i måneden, kan du være ude af betalingen til den kommende måned.

Kan jeg åbne min egen butik?

Jo flere Klædeskabe, jo bedre! Skriv til Louise på kontakt@detkollektiveklaedeskab.dk og hør mere om, hvordan du kan blive en del af holdet.

Ris og ros

Vi prøver altid at blive bedre og modtager meget gerne ris og ros, når det kommer i et kærligt ærinde, så hvis der er noget, du tænker, vi kunne gøre anderledes, så skriv endelig en mail til dit lokale Klædeskab eller til kontakt@detkollektiveklaedeskab.dk. Mailadresserne finder du her.